Īrijas krastos pēc vētras izskalots milzīgs "spoku kuģis"

Foto: AP/Scanpix

Varenā vētra "Deniss" pie Īrijas dienvidos esošās Korkas grāfistes krastiem ir izskalojusi sauskravas kuģi “Alta”. Uz akmeņiem uzskrējušo milzeni pamanīja zvejnieku ciemata Ballikotonas iedzīvotāji, ziņo BBC.

Pamestais jūras kravu pārvadātājs vairāk nekā gadu ir dreifējis Atlantijas okeānā, tā ceļojums sākās 2018. gadā pie Bermudu salu krastiem.

Karaliskās nacionālās glābšanas biedrības (RNLI) pārstāvis Ballikotonā atzina vietējiem masu informācijas līdzekļiem, ka nekad nav redzējis neko tamlīdzīgu. Dreifējošā kuģa fotogrāfijas un video sižetus savos sociālajos tīklos publicēja Īrijas krasta apsardzes dienests.

Kā “Alta” kļuva par “spoku kuģi”?

Pamestais kuģis ir nomainījis daudzus nosaukumus un īpašniekus. Zināms, ka tas tika uzbūvēts 1976. gadā un vēl nesen kuģoja zem Tanzānijas karoga.

2018. gada septembrī kuģis bija ceļā no Grieķijas uz Haiti salām. Kaut kur Atlantijas okeānā “Altā” pēkšņi atslēdzās elektrība, un kuģis 20 dienas dreifēja 2100 km dienvidaustrumu virzienā no Bermudu salām.

Kad ekipāžai beidzās pārtikas krājumi, palīgā nāca ASV krasta apsardze, kas jūrniekiem piegādāja pārtiku, izmantojot helikopterus.

Tomēr pēc ziņojuma par vētras tuvošanos varas iestādes nolēma evakuēt “Altas” 10 cilvēku apkalpi un nogādāt viņus Puertoriko.

“Mēs pietuvojāmies kuģim, lai izveidotu kontaktu [ar ekipāžu] un piedāvātu palīdzību, tomēr neviens neatsaucās!” tiek ziņots patruļkuģa "Twitter" ierakstā.

Foto: AFP/Scanpix

Kas ir atbildīgs par “spoku kuģiem”?

Īrijas Bāku kontroles komisijas Krasta operāciju nodaļas vadītājs Roberts Makkeibs stāsta, ka bojātie vai nogrimušie kuģi parasti paliek to saimnieku īpašumā, viņiem arī ir jārisina visas radušās problēmas.

Tomēr, ja šāds kuģis apdraud citus kuģotājus, vietējās varas iestādes var to pārvest uz kādu drošu vietu.

“Īrijas jūrā jau ir notikuši šādi incidenti – ja īpašnieks nepiesakās, pie darba ķeras Bāku kontroles komisija,” stāsta Makkeibs. “Taču tik ilgs dreifēšanas periods – 18 mēneši – ir netipisks gadījums. Tas, ka kuģis pēc 2018. gada oktobra tika redzēts tikai vienu reizi, parāda, cik okeāns ir milzīgs.”

Makkeibs domā, ka slikto laika apstākļu dēļ jūrā izgāja daudz mazāk kuģu, tādēļ neviens nepamanīja, ka krastam tuvojas “spoks”.

Korkas grāfistes pārvalde ziņo, k aspeciālisti nav konstatējuši vides piesārņojumu rajonā, kur nokļuvis kuģis.

Tuvākajā laikā vietējās varas iestādes pieņems lēmumu, ko darīt ar transportlīdzekli, taču Makkeibs pieļauj, ka tā utilizācija var būt ārkārtīgi dārga.

Pār spocīgo sauskravnieku joprojām klājas noslēpumu plīvurs. Līdz šim brīdim nav zināms, kas ir tā īpašnieks un kādu kravu tas pārvadāja, kad apkalpe to pameta. Atbildes uz šiem jautājumiem, acīmredzot, tiks rastas tikai pēc lēmuma par “Altas” turpmāko likteni.