"Rindas pie ārstiem tikai pieaug" - kā rīkoties hroniskiem pacientiem akūtā slimības stadijā?

Ilustratīvs foto.
Foto: pixabay.com

Janvārī Pensionāru federācijas eksperts Jānis Felsbergs publicēja vēstuli par rindām pie ārsta. Tajā viņš paredzēja, ka 2020. gadā šīs rindas pieaugs, jo pacientu kvotām paredzētais valsts finansējums nav palielināts. Situāciju skaidro Nacionālais veselības dienests (NVD).

"Nacionālais veselības dienests kopumā apmaksā vairāk medicīnas pakalpojumu, medicīnas iestādēm piešķirot papildu finansējumu," informē Līga Gaigale, NVD Medicīnas pakalpojumu departamenta direktora vietnieces p.i. "Pēc mūsu datiem, Latvijas iedzīvotāji biežāk izmanta valsts finansētos medicīnas pakalpojumus. Tomēr mūsu cerības, ka plašāka finanšu plūsma samazinās rindas poliklīnikās, ne vienmēr attaisnojas, jo pieprasījums pēc pakalpojumiem pastāvīgi aug, rindas pie ārstiem saglabājas."

Joprojām problēmu rada fakts, ka aptuveni 15% no pacientiem, kas pierakstījušies pie ārsta, uz pieņemšanu neatnāk. Tas ir cilvēku sociālās abildības jautājums. Jo citi pacienti uz šo laiku pierakstīties nevar, ārstiem rodas “logi”, viņi nav pilnībā noslogoti. Tas rada pakalpojumu pieejamības problēmas.

Tāpēc NVD aicina pacientus laicīgi ziņot klīnikām, ka viņi nevar ierasties uz pieņemšanu, tas citiem cilvēkiem ļaus tikt uz pieņemšanu pie speciālista.

– Ko jūs iesakāt darīt hroniskiem pacientiem akūtā slimības stadijā, kam ir nepieciešamas regulāras ārstu pārbaudes?

Ar ārstējošo ārstu jāapspriež iespējas akūtā situācijā ātrāk tikt pie ārsta – tas var būt klasiskais “zaļais koridors” vai atzīme, ka apskate jāveic steidzami – reģistratūras darbiniekiem šī norāde ir jāņem vērā. Šādos gadījumos medicīnas iestādēm ir jānodrošina iespēja pacientiem akūtā stadijā ātrāk nokļūt uz konsultāciju vai uz izmeklējumiem.

Un, protams, hroniskiem slimniekiem, kam ir nepieciešamas regulāras ārstu pārbaudes, vajag savlaicīgi pierakstīties uz pieņemšanu.

– Ko darīt, ja pieraksts vēl nav sākts, bet tikt pie speciālista ir nepieciešams?

– Ja pieraksts vēl nav sākts vai nav piemērotu datumu, pacients ir jāieraksta gaidītāju rindā. Ja kādu objektīvu iemeslu dēļ medicīnas iestāde pacientam nevar nodrošināt pieņemšanu (aparatūra ir salūzusi vai ārsts ir saslimis), tai ir jāpamato cilvēkam, kāpēc viņu nevarēja pieņemt, un jāpiedāvā cits pieņemšanas laiks.